De Onderwijsinspectie sluit de ogen bij het rekenexperiment op kinderen

Op 29 november 2015 schreef ik dat “Het rekenexperiment op kinderen moet en kan worden beëindigd“. De Onderwijsinspectie antwoordt op 18 december 2015: “Het is niet de taak van de inspectie de discussie tussen aanhangers van de diverse rekenmethodieken te beslechten. Dank voor uw interesse. Misschien is er belangstelling voor bij de Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).” Dit antwoord negeert de vraag. De Onderwijsinspectie sluit de ogen voor de eigen taak.

De vraag gaat over de ethiek dat je geen experiment op kinderen mag doen zonder rekening te houden met protocollen die daarvoor in het wetenschappelijk onderzoek zijn ontwikkeld. Bij een experiment met twee methoden moet je dit stopzetten wanneer duidelijk is welke methode beter is, zodat alle kinderen die betere methode kunnen krijgen. Me dunkt dat de Onderwijsinspectie deze ethiek zou behoren te onderschrijven. Wellicht doet men dat ook, maar dat komen we niet te weten wanneer de vraag verkeerd wordt voorgesteld.

Wat anno 2015-2016 gebeurt is wetenschappelijk en ethisch onverantwoord. De vraag ging niet over het beslechten van een discussie tussen “aanhangers” van methodieken (de “realistische” en de “traditionele”). De vraag gaat over het stopzetten van de wantoestand. Die ideologen zullen daarna heus wel doorgaan met discussiëren.

De bescherming van kinderen t.a.v. wat er nu feitelijk gebeurt ligt bij de Onderwijsinspectie, niet bij NRO. Doorverwijzen naar NRO is niet aan de orde. NRO gaat over onderzoek dat in de toekomst zal plaatsvinden. Mijn vraag gaat over wat er anno 2015-2016 gebeurt, waar de Onderwijsinspectie op toeziet en waarover men aan het eind van het jaar verslag moet doen. Zal de Onderwijsinspectie straks rapporteren dat men een onverantwoord experiment op kinderen toestond zonder nette middelen te gebruiken om dit z.s.m. stop te zetten ?

Het is bizar dat gedaan wordt alsof het alleen gaat om het beslechten van een geschil tussen “aanhangers”. Het is bizar dat gedaan wordt alsof kinderen anno 2015-2016 niet bestaan. In ieder geval is het bewust wegkijken, en daarvoor is de Onderwijsinspectie toch niet bedoeld.

Ik heb derhalve geen antwoord ontvangen op het punt dat ik aan de orde stelde. Ik heb de Inspecteur-Generaal Monique Vogelzang teruggeschreven dat ik toch wel degelijk antwoord verwacht, en dat de Onderwijsinspectie dit jaar nog een onderscheidende toets ontwikkelt en uitvoert. Ik heb me afgevraagd of eventueel een aparte petitie nuttig is, maar ik beperk me tot de bestaande petitie:  http://www.ipetitions.com/petition/tk-onderzoek-wiskundeonderwijs. Tevens adviseer ik collegae deze reken-wantoestand en bewust wegkijken door de Inspectie in de vakgroep te bespreken en aan het schoolbestuur door te geven, met de suggestie het in de VO-, MBO- en PO-raden aan de orde te stellen.

Over Thomas Colignatus

Thomas Cool is an econometrician and teacher in mathematics in Scheveningen, Holland. He uses the name Colignatus is science to distinguish this from his other activitities in commerce or politics. His personal website is http://thomascool.eu
Dit bericht werd geplaatst in Rol van de wiskunde en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.